Безоплатне отримання необоротних активів бюджетними установами

Бюджетні установи безоплатно отримують необоротні активи:

  1. Від юридичних і фізичних осіб (крім суб’єктів державного сектору):
    • у вигляді дарунка або гранту;
    • у вигляді благодійної та гуманітарної допомоги.
  2. Від суб’єктів державного сектору:
    • за операціями з внутрішнього переміщення в межах органу, уповноваженого управляти об’єктами державної (комунальної) власності;
    • від суб’єктів державного сектору у межах відповідного бюджету;
    • від суб’єктів державного сектору, які підвідомчі іншим суб’єктам управління.
  3. Раніше не врахованих необоротних активів у балансі суб’єкта державного сектору:
    • виявлення лишків під час інвентаризації;
    • отримання від ліквідації інших необоротних активів.

Розглянемо формування документу з безоплатно отриманого основного засобу від юридичної особи у вигляді

При безоплатно отриманих матеріальних і нематеріальних необоротних активів та довгострокових біологічних активів формування документу з їх надходження проводиться в системі Облік основних засобів в модулі Документи руху ОЗ.

Для формування документу з безоплатно отриманих матеріальних і нематеріальних необоротних активів та довгострокових біологічних активів виконати наступні дії:

  • У полі Операція із запропонованого списку операцій вибрати – Надходження.
  • У полі Журнал вибрати необхідний журнал, наприклад – Документи без журналу.
Примітка: Вид журналу Всі журнали використовується тільки для перегляду. Створювати накази в цьому журналі неможливо.

Встановити курсор в табличну частину та по пункту меню Реєстр/Створити або по клавіші Insвідкрити вікно Надходження. У вікні Надходження відомості про надходження необоротних активів задати наступну інформацію:

  • у полі Документ – тип документу по надходженню активів встановлюється автоматично;
  • у полі Номер – номер встановлюється автоматично. Якщо установа застосовує систему вхідних номерів, то проставити вхідний номер;
  • у полі Дата – автоматично встановлюється поточна дата створення документу, у разі потреби можна її змінити;
  • у полі Статус – автоматично встановлюється статус документу, змінюється після проведення документу;
  • у полі Бал. вартість ОПО – вибрати тип зміни балансової вартості;
  • у полі Примітка – довільний коментар;
По клавіші F3 обрати інформацію про особу, яка здала необоротні активи:
  • у полі Підстава – з довідника Прибуткові товарні документи. За відсутності документів поле не заповнюється;
Примітка: Якщо підставою для надходження необоротних активів є прибуткова товарна накладна, то оприбуткування безоплатно отриманого необоротного активу здійснюється проводиться в підсистемі Логістика/Облік закупок в модулі Прибуткові товарні накладні.
Детальний порядок формування прибуткової товарної накладної розглянуто в користувацькій нотатці Формування прибуткової товарної накладної).
  • у полі Контрагент із Довідника контрагентів обрати Групу контрагентів,у нашому випадку Благодійники (детальний порядок створення контрагентів розглянуто в користувацькій нотатці Створення контрагентів у Системі). У Групі контрагентів/Благодійники обрати необхідного контрагента та натиснути кнопку ОК.

    По клавіші F3 обрати інформацію про особу, яка прийняла необоротні активи:
  • у полі МВО – із Довідника МВО необхідну матеріально відповідальну особу та натиснути кнопку ОК;
  • у полі Підрозділ – підрозділ встановлюється автоматично;
  • у полі Центр відповідальності із Довідника центрів відповідальності обрати необхідний підрозділ, наприклад господарській відділ та натиснути кнопку ОК (заповнюється при веденні обліку в розрізі Центрів відповідальності);
  • у полі Центр витрат по клавіші F3 із Довідника центрів відповідальності обрати необхідний підрозділ, наприклад господарська група та натиснути кнопку ОК (заповнюється при веденні обліку в розрізі Центрів витрат);

    Вибрати інформацію по клавіші F3 про особу, яка прийняла необоротні активи в експлуатацію.
  • Встановити курсор в табличну частину та по пункту контекстного меню Документ/Створити або по клавіші Ins вибрати тип картки необоротного активу:
    • Картка обліку ОЗ – найбільш вживаний для традиційного обліку тип картки;
    • Картка з врахуванням виробітку – застосовується для основних засобів, для яких необхідно враховувати виробіток або пробіг, і розраховувати амортизацію виходячи з таких даних;
    • Картка кількісного обліку – застосовується для обліку протяжних інвентарних об’єктів, наприклад, трубопроводів або площ, а також великої кількості однакових об’єктів ОЗ, що зберігаються в одному місці, однаково враховуються і у яких збігаються всі характеристики. Таким чином, є можливість створити одну картку замість великої кількості простих карточок;
    • Картка нематеріального активу – застосовується для обліку нематеріальних активів;
    • Картка МНМА – застосовується для обліку малоцінних необоротних матеріальних активів.

У нашому випадку обрати – Картка обліку ОЗ.

При налаштованій програмі користувача можливе повідомлення. У вікні Повідомлення програми користувача підтвердити вибір потрібного коду натиснувши кнопку ОК.

У довіднику Класифікатор основних засобів вибрати необхідний основний засіб за його кодом, у нашому випадку Комп’ютерна техніка і її комплектуючі.

Формування Інвентарної картки

У вікні Інвентарна картка обліку основних засобів необхідно заповнити вкладку Основні дані:

  • у полі Картка № – номер картки встановлюється автоматично. Якщо на підприємстві є велика кількість основних засобів, ідентичних за своїми характеристиками, то для зручності роботи і формування звітів застосовується структурування (і/чи кодування) номера картки;
  • у полі Інвентарний номер – встановлюється автоматично інвентарний номер;
  • у полі Найменування по клавіші F3 із Довідника типових найменувань вибрати найменування ОЗ або ввести вручну безпосередньо у полі;
  • у полі Код КОФ – код та найменування ОЗ встановлюється автоматично.

    Із запропонованого списку вибрати необхідне:
  • у полі Використання – вид використання необоротних активів, у нашому випадку В експлуатації;
Примітка: Якщо при створенні Картки ОЗ вибрати значення реквізиту Використання – В запасі, то поля з датою і номером документа Введення в експлуатацію залишаються незаповненими.
  • у полі Призначення – необоротний актив за призначенням, у нашому випадку Невиробничі;
  • у полі Належність – права власності на об’єкти необоротних активів, у нашому випадку Власні;
Примітка: Значення полів Використання, Призначення і Належність мають коди, які обробляються алгоритмами амортизації і проводок.
  • у полі МВО – матеріально відповідальна особа встановлюється автоматично;
  • у полі Підрозділ – підрозділ, до якого відноситься даний основний засіб встановлюється автоматично;
  • у полі Надходження – дата, документ та номер встановлюється автоматично;
  • у полі Введення в експл. – дата, документ та номер встановлюється автоматично;
Примітка: Якщо основний засіб надходить і одночасно вводиться в експлуатацію, то в картці основного засобу на вкладці Основні дані поле Використання має прийняти значення В експлуатації, а поля документа Введення в експлуатацію (дата і номер) заповнюються автоматично аналогічно полям документа надходження.
  • у полі Початок експл. заповнюється автоматично за даними з поля Дата початку експлуатації;
  • у полі Джерело надходження –джерело надходження, у нашому випадку Безоплатно отримано;
  • у полі Первісна вартість вказати суму первісної вартості отриманого необоротного активу на дату введення картки (сума, за якою обліковується даний ОЗ на рахунку обліку);
  • у полі ПДВ вказати суму ПДВ;
Примітка: Значення поля використовується при формуванні суми проводок.
  • у полі Залишкова вартість вказати суму залишкової вартості. Якщо задається знос, то поле заповнюється автоматично.

    Встановити позначки:
  • у полі Елемент групової картки для створення декількох карток різного типу з однаковим номером картки;
  • у полі Забаланс. картка – при веденні окремого обліку позабалансових необоротних активів. Параметр доступний для заповнення тільки в момент створення картки ОЗ.

    Натиснути на іконку або клавішу F2 для збереження документу.

    При виборі типу документу – Картка МНМА заповнити додаткові поля, які застосовуються лише в картках кількісного обліку:
  • у полі Кількість – заповнити кількість одиниць об’єктів обліку. Для кількості обов’язково вводиться одиниця виміру;
  • у полі ОВ – вибрати одиницю виміру по клавіші F3 з Довідника одиниць виміру;
  • у полі Вартість одиниці – вартість за одиницю заповнюється автоматично, і дорівнює результату від ділення первісної вартості на кількість. Також, існує і зворотний перерахунок, тобто на початку заповнюється вартість одиниці, а первісна вартість виходить шляхом множення вартості одиниці на кількість.
  • Якщо отримано безоплатно ІНМА до бібліотечних фондів установи встановити позначку у параметрі Бібліотечні фонди.

Далі заповнити поля вкладки Знос. По клавіші F3 обрати необхідні рахунки:

  • у полі Рахунок облікурахунок, на якому враховується даний необоротний актив з довідника План рахунків. Якщо на рахунку відкритий аналітичний облік, то в полі Аналітика вказується шифр аналітичного обліку;
  • у полі Рахунок зносу – рахунок, на якому враховується знос по даному необоротному активу. Заповнення аналогічно рахунку обліку;
  • у полі Рахунок витрат – рахунок, на який списується амортизація по об’єкту з рахунку нарахування зносу. Заповнення аналогічно заповнення рахунку обліку;
  • у полі Метод аморт-ції із запропонованого списку вибрати необхідний метод – наприклад, Прямолінійний П(С)БО 121 (Бюджет UA);
  • у полі Код норми зносу з довідника Норми зносу вибрати необхідну групу норми зносу, у нашому випадку – 2 група;
  • у полі Норма зносу – заповнюється автоматично відповідно до коду норми амортизації;
  • у полі Попр. Коеф. вказується коефіцієнт для прискорення або уповільнення нарахування амортизації;
  • у полі Ліквідац. вар-ть при потребі вказати ліквідаційну вартість;
  • у полі Нараховувати по клавіші F3 із запропонованого списку вибрати необхідний порядок нарахування – наприклад, У наступному періоді після введення в експлуатацію;
  • у полях Первісна вартість та від якої дати – первісна вартість ОЗ встановлюється автоматично;
  • у полях Вхідний знос та від якої дати вказати суму зносу ОЗ на момент надходження необоротного засобу на дату початку роботи;
  • у полі Знос всього сумарний знос, який дорівнює сумі вхідного зносу і зносу, нарахованого з початку роботи;
  • у полі % зносу – розраховується автоматично як результат ділення зносу всього на первісну вартість і помноженого на 100;
  • у полі Залишк. вартість – розраховується автоматично;
  • якщо у полі Код норми зносу обрати від СКВ, то потрібно заповнити наступні поля:
    • у полі СКВ загальний (міс.) при введенні нової картки – строк корисного використання в місяцях;
    • у полі СКВ вхідний (міс.) - кількість місяців, на протязі яких даний основний засіб використовувався до моменту створення картки, значення поля повинно бути пропорційно зносу вхідному;
    • у полі СКВ пройдений (на даному підприємстві) – при введенні нової картки вказати термін експлуатації основного засобу до введення даної системи обліку. Надалі, при роботі пройдений термін експлуатації змінюється автоматично, при закритті поточного облікового періоду;
    • у полі СКВ що залишився – термін, що залишився в експлуатації обчислюється автоматично;
    • у полі Справедл. вартість при потребі вказати реальну вартість ОЗ;
    • у полі Кіл-ть пер-в аморт. – відображається кількість періодів амортизації з вкладки Бухгалтерська амортизація.
    • Для збереження внесених даних у документі натиснути іконку або клавішу F2.

Отриманий основний засіб відображається в табличній частині документа надходження.

Формування господарської операції

Сформувати господарську операцію. Для цього натиснути іконку або комбінацією клавіш Alt+E.

У полі Типова операція по клавіші F3 обрати з Довідника типових операцій необхідну господарську операції та натиснути клавішу ОК.

Примітка: Формування всіх видів безоплатного отримання необоротних активів здійснюється за однією методикою, але за іншими Кодами типової операції.
Провести обрану господарську операцію у Головну книгу. Для цього натиснути іконку або комбінацію клавіш Alt+Р.

У вікні Операція підтвердити проведення документу до головної книги.

  • У вікні Документи руху ОЗ проведений документ у Головну книгу відобразиться жирним шрифтом.