Типові операції (проводки)
Для ведення обліку в Комплексі створюються типові операції. Типові операції в кожній системі свої. Залежно від системи можуть відрізнятися наявність бухгалтерських проводок в типових операціях. Наприклад, в підсистемі Облік кадрів проводки не використовуються, а типові операції задають склад реквізитів, що використовуються далі в наказах.
Для використання первинного документа в бухгалтерському / податковому / управлінському обліку необхідно створити проводки по бухгалтерських / податкових / управлінських рахунках. Для кожного типу рахунків можна створити окрему бухгалтерську книгу (план рахунків). Головним планом рахунків є бухгалтерський. В одній операції можна проводити проводки зі всіх бухгалтерських книг (планів рахунків). Використання та налаштування таких планів рахунків залежить від технології обліку на підприємстві та опрацьовується в період впровадження Комплексу.
Типові операції використовуються для автоматичного формування проводок за заданим шаблоном на підставі даних внесених в первинний документ. Первинні документи Комплексу є підставою для виконання проводок. Для налаштування типових операцій в модулі Налаштування кожної системи є вкладка Проводки. Принципи налаштування типових операцій однакові у всіх системах.
Структура реєстру типових операцій в Комплексі має такий вигляд:
- Перший рівень – Група типових операцій.
- Другий рівень – Бухгалтерська книга.
- Третій рівень – Типова операція.
- Другий рівень – Бухгалтерська книга.
У модулях Налаштування кожної системи на вкладці Проводки існує можливість створити типову операцію або групу типових операцій. Створення групи та типової операції виконується по клавіші Ins. Далі заносяться код, довільне найменування операції і визначається спосіб завдання проводки по операції табличний або програмний, а також визначаються наступні параметри:
- При встановленні параметра Призначати найменування операції змістом операції найменування операції відповідає її змісту;
- При встановлені параметра Видаляти ручні проводки дозволяється при переформування проводок видаляти проводки сформовані і відкориговані користувачем. Такі проводки відображаються чорним кольором;
- При встановлені параметра Операція за замовчуванням при формуванні документів, за якими встановлено параметр Автоматичне формування проводок з ТО за замовчуванням, проводиться відпрацювання даної типової операції;
- При встановлені параметра Об'єднання однотипних проводок при формуванні проводок за такою операцією, проводки з однаковими реквізитами будуть об'єднуватися;
- При встановлені параметра Архів така операція не використовується при формуванні нових документів. У налаштуванні типових операцій відображається світло-сірим кольором.
Проводки задаються Табличним або Програмним способом:
Типові операції також створюється шляхом їх копіювання в межах групи. Для цього використовується клавіша F5 або пункт меню Реєстр / Копіювати.
По комбінації клавіш Ctrl + F5 або за пунктом меню Реєстр / Копіювати в групу відбувається копіювання проводок з групи в групу.
Формування проводок проводиться по документах системи (Формування проводок). Сформовані проводки передаються до головної книги (Проведення документів в Головну книгу / Головний журнал).
При збереженні чернетки типової операції перевіряється відповідність проводок обраній Бухгалтерській книзі, і якщо якийсь рахунок недоступний для обраної Бухгалтерської книги, то відповідна проводка буде позначена червоним кольором.
Якщо в налаштуванні типової операції для документа вибрано більше однієї Бухгалтерської книги, то при операціях Відправка документа в Головний Журнал, а також Відкликання документа з Головного Журналу перед виконанням операції з’являється запит на бухгалтерську книгу в діалоговому вікні. При цьому є можливість вибрати відразу кілька (або всі) Бухгалтерські книг(и). Якщо проводиться/відкликається відразу кілька документів, то Бухгалтерська книга(и) вибирається один раз для всіх зазначених документів.