Зміна вартості

Даний тип руху використовується для оформлення документів, пов’язаних зі зміною первісної вартості ОЗ, зносу, термінів СКВ у всіх видах обліку (бухгалтерський, податковий, управлінський).

Зокрема, цей документ можна використовувати для фіксування зміни вартості окремого об'єкту основних засобів в результаті проведення його переоцінки (дооцінка/уцінка), однак для зміни вартості по декількох об'єктах основних засобів одночасно доцільно використовувати відповідний модуль Відомість переоцінки.

Також даний документ доцільно використовувати у випадку зміни вартості цілісного об'єкту основних засобів при його частковому списанні. Це є актуальним для бюджетних установ, де амортизація нараховується один раз на рік. Наприклад, якщо під одним інвентарним номером обліковується комп'ютер, який складається з системного блоку, монітору, клавіатури і миші. При списанні певної складової відбувається зміна вартості об'єкту основних засобів, в тому числі і його зносу.

Операції часткового списання/часткового переміщення, що передбачені в модулі Документи руху основних засобів, призначені для часткового списання або часткового надходження необоротних активів, що обліковуються у кількісних картках.

Для фіксування зміни вартості об'єкту основних засобів в результаті реконструкції, модернізації, капітального ремонту в модулі документів руху призначені відповідні окремі операції.

Інформація про причини зміни вартості також можна записати в полі Примітка.

Примітка: Для госпрозрахункових підприємств: якщо користувач створює документ зі зміною нарахованого зносу, то перед його формуванням необхідно розрахувати амортизацію за поточний період (місяць), і закрити відомість, щоб амортизація за поточний період потрапила в картку. Це необхідно для правильного формування залишкової вартості до і після формування документа.
Примітка: Для бюджетних установ з нарахуванням амортизації раз на рік: якщо користувач створює документ зі зміною нарахованого зносу, в документі зміни вартості передбачена функція нарахування зносу по частині об'єкту основних засобів, що списується, на момент (поточний місяць) її списання (див. нижче поле Нарахування зносу).

Створюється документ по пункту меню Реєстр / Створити, по клавіші Ins або за допомогою піктограми на панелі інструментів – . Введення нового документа руху здійснюється у вікні Зміна вартості.

У документі Зміни вартості за пунктом меню Сервіс/Налаштування налаштовуються параметри:

  • Для картки кількісного обліку, якщо формуємо документ-підставу Акт Списання і необхідно збільшити кількість цим актом списання в документі Зміна вартості, то зазначається параметр Підтягувати кількість з документа-підстави для кількісних карток;
  • Якщо відзначений параметр Заборона коригування при наявності документа-підстави, то проводити зміну даних в документах Зміни вартості заборонено;
  • Знос без копійок.
  • Якщо параметр Не заповнювати автоматично суму зміни зносу не відзначений – не будуть заповнюватися поля Сума зміни: Зносу, Податк. Аморт., Управл. амортиз.

У верхній частині вікна, як і для всіх документів руху, заповнюються поля: номер документа, дата створення, примітка, бал. вартість ОПО.

Далі вказується об’єкт обліку ОЗ – у полі Картка по клавіші F3 (по пункту меню Правка / Викликати довідник або шляхом натискання кнопки зі стрілкою ()), вибирається значення. Решта полів (інвентарний номер, найменування, МВО, і підрозділ, центр витрат і центр відповідальності) заповнюються автоматично.

Наступні три частини вікна призначені для заповнення показників первісної вартості, нарахованого зносу, ліквідаційної вартості та СКВ (строку корисного використання) окремо для бухгалтерського, податкового та управлінського обліку.

Поля Первісна вартість, Знос, Ліквідаційна вартість, СКВ до зміни заповнюються автоматично. В частині сума зміни поле Первісна вартість користувач заповнює вручну. При цьому сума змін Зносу розраховується пропорційно зміні первісної вартості. Якщо документ формується без зміни нарахованого зносу, необхідно самостійно обнулити суму змін нарахованого зносу або очистити поле по клавіші Пробіл. Вручну, за потребою, також зазначається сума зміни Ліквідаційної вартості і СКВ.

Показники Первісної вартості, Зносу, Ліквідаційної вартості і СКВ після зміни обчислюються автоматично.

Поле Нарахований знос призначено для нарахування зносу на момент списання частини цілісного об'єкту основних засобів. Оскільки в бюджетних установах нарахування амортизації здійснюється один раз на рік, в полі Знос буде відображена сума зносу пропорційно вартості списаної частини станом на 01 січня поточного року. Поле Нарахований знос заповнюється за умови, коли в методі нарахування амортизації, що зазначений в картці об'єкту основних засобів на закладці Знос, прописана певна користувацька програма. Нарахування амортизації по документу проводиться по пункту меню Документ/Калькуляція/Виконання програми і далі Документ/амортизація/розрахунок по документу.

Дані по нарахованому зносу при списанні частині об'єкту після збереження документу зміни вартості будуть автоматично відображені в Інвентарній картці обліку основних засобів на закладці Бухгалтерська амортизація.

Примітка: З питання написання користувацької програми щодо даного способу нарахування амортизації при частковому списанні цілісного об'єкту основних засобів необхідно звертатись до фахівця.

У документі Зміна вартості є можливість змінювати кількість для кількісних карток і МНМА. Це необхідно для проведення операції надходження основних засобів на вже існуючу картку (шляхом збільшення кількості). При цьому первісна вартість і вхідний знос розраховуються автоматично (пропорційно), але його при необхідності можна змінювати.

Тип зміни збільшення або зменшення (в разі зі зміною кількості – допускається тільки збільшення). Залежно від встановленого типу визначається напрямок (прибуток чи витрати) даного руху. Це особливо важливо при формуванні звітів по руху. Також використання даного параметра при формуванні проводок дозволяє створити одну типову операцію зі зміни вартості.

При збереженні документа зміни первісної вартості, вхідного зносу і зносу всього відображаються в картці і потрапляють в архів змін. Причому весь змінений нарахований знос після збереження документа потрапляє в поле вхідного зносу картки, а на вкладці Зміни з’явиться запис по вхідному зносу.

Балансова вартість об’єкта податкового обліку приймає одне з таких значень: не змінюється, зменшується, збільшується.

Формування бухгалтерських проводок з надходження основних засобів проводиться за загальними правилами комплексу Типові операції (проводки).

Відповідні записи щодо зміни вартості об'єкту основних засобів будуть відображені у Інвентарній картки обліку основних засобів на закладці Зміни.

По пункту меню Документ /Калькуляція - по пункту Програма зазначається програма та параметри виконання такої програми, а по пункту меню Виконання програми така програма виконується примусово.

По пункту меню Документ/Нарахування зносу проводиться нарахування зносу на дату документа із записом у картку ОЗ на закладці Зміни.

По пункту меню Документ /Документ підстава/Створити можна створити документ- підставу одного з типів : Акт списання, Прибутковий складський ордер або Акт виконаних робіт.

При виборі типу підстави за необхідності встановлюються параметри Додати комплектуючі в картку ОЗ та Не враховувати ПДВ. Для типу Акт списання є можливість встановити обидва параметри, для типів Прибутковий складський ордер та Акт виконаних робіт тільки Не враховувати ПДВ.

По пункту меню Документ /Документ підстава/Відкрити проводиться відкриття створеного документу на перегляд.

По пункту меню Документ /Документ підстава/Видалити проводиться видалення створеного документу.